O bolesti
Hrozíte se bolesti? Vždyť nevíte, jestli vaše srdce nevyrostlo.
Nepřikládat věcem větší význam, než který si samy dávají; nepohlížet na utrpení z vnějšku, neměřit ho a nenazývat nesmírné: nesmírné utrpení - vždyť nevíte, jestli spolu s ním nevyrostlo i vaše srdce, jestli vaše velká únava není důsledkem jeho růstu; trpělivost, mít trpělivost a nevynášet ve chvílích utrpení soudy; nikdy nesoudit, dokud člověka ovládá utrpení, neboť jelikož pro něj nejsou žádná měřítka, srovnáváme a přeháníme. (Rainer Maria Rilke)
Citáty o bolesti a neštěstí
Štěstí je jen sen, bolest je skutečná. (Aristotelés)
Smysl utrpení nám zůstane navždy skrytý. Když se neumíme dorozumět mezi sebou, člověk s člověkem, jak bychom si mohli namlouvat, že porozumíme nevyzpytatelným soudům a nevystopovatelným cestám Božím? (Marek Orco Vácha)
Jen tehdy smíš rozeznít struny nářku, když jsi zároveň rozhodnut rozehrát je později veškerým jásotem, který se rodí ve všem těžkém, bolestném a snášeném, a bez něhož by chorál nikdy nezněl všemi hlasy. (Rainer Maria Rilke)
Člověka, který si zlomil nohu, můžeme v jeho neštěstí trochu utěšit, když mu připomeneme, že si mohl stejně dobře zlomit vaz. (Immanuel Kant)
I neštěstí je k něčemu dobré. V nemoci jsem se naučil mnohému, co bych jinak nikdy v životě nepoznal. (Johann Wolfgang Goethe)
Rozumný člověk vyhledává bezbolestnost, ne rozkoš. - Pravda této věty je v tom, že všechen požitek a všechno štěstí je negativní, kdežto bolest pozitivní. ... Je-li celé tělo zdrávo až na nějaké malé bolavé místo, neuvědomujeme si zdraví celku, nýbrž pozornost je neustále obrácena k bolesti poraněného místa a libost celkového pocitu života je pryč. Právě tak, když se nám všechny naše věci daří, jak si přejeme, až na jednu, ustavičně nám přichází na mysl, i když je nepatrná: často myslíme na ni a málo na ostatní věci, důležitější, které se nám daří. (Arthur Schopenhauer)
Jenom taková zla mají právo nás znepokojovat, která jsou jistá a jejich doba je také jistá. Těch však bude málo, neboť zla jsou buď jenom možná či pravděpodobná, nebo jsou sice jistá, ale jejich doba je úplně nejistá. Když se těmito oběma druhy budeme zabývat, nebudeme mít ani okamžik klidu. Abychom tedy neztratili klid svého života nejistými nebo neurčitými zly, musíme si zvyknout dívat se na první, jako by nikdy nenastala, a na druhá, jako by nenastala tak brzo. (Arthur Schopenhauer)
Nepřikládat věcem větší význam, než který si samy dávají; nepohlížet na utrpení z vnějšku, neměřit ho a nenazývat nesmírné: nesmírné utrpení - vždyť nevíte, jestli spolu s ním nevyrostlo i vaše srdce, jestli vaše velká únava není důsledkem jeho růstu; trpělivost, mít trpělivost a nevynášet ve chvílích utrpení soudy; nikdy nesoudit, dokud člověka ovládá utrpení, neboť jelikož pro něj nejsou žádná měřítka, srovnáváme a přeháníme. (Rainer Maria Rilke)
Citáty o bolesti a neštěstí
Štěstí je jen sen, bolest je skutečná. (Aristotelés)
Smysl utrpení nám zůstane navždy skrytý. Když se neumíme dorozumět mezi sebou, člověk s člověkem, jak bychom si mohli namlouvat, že porozumíme nevyzpytatelným soudům a nevystopovatelným cestám Božím? (Marek Orco Vácha)
Jen tehdy smíš rozeznít struny nářku, když jsi zároveň rozhodnut rozehrát je později veškerým jásotem, který se rodí ve všem těžkém, bolestném a snášeném, a bez něhož by chorál nikdy nezněl všemi hlasy. (Rainer Maria Rilke)
Člověka, který si zlomil nohu, můžeme v jeho neštěstí trochu utěšit, když mu připomeneme, že si mohl stejně dobře zlomit vaz. (Immanuel Kant)
I neštěstí je k něčemu dobré. V nemoci jsem se naučil mnohému, co bych jinak nikdy v životě nepoznal. (Johann Wolfgang Goethe)
Rozumný člověk vyhledává bezbolestnost, ne rozkoš. - Pravda této věty je v tom, že všechen požitek a všechno štěstí je negativní, kdežto bolest pozitivní. ... Je-li celé tělo zdrávo až na nějaké malé bolavé místo, neuvědomujeme si zdraví celku, nýbrž pozornost je neustále obrácena k bolesti poraněného místa a libost celkového pocitu života je pryč. Právě tak, když se nám všechny naše věci daří, jak si přejeme, až na jednu, ustavičně nám přichází na mysl, i když je nepatrná: často myslíme na ni a málo na ostatní věci, důležitější, které se nám daří. (Arthur Schopenhauer)
Jenom taková zla mají právo nás znepokojovat, která jsou jistá a jejich doba je také jistá. Těch však bude málo, neboť zla jsou buď jenom možná či pravděpodobná, nebo jsou sice jistá, ale jejich doba je úplně nejistá. Když se těmito oběma druhy budeme zabývat, nebudeme mít ani okamžik klidu. Abychom tedy neztratili klid svého života nejistými nebo neurčitými zly, musíme si zvyknout dívat se na první, jako by nikdy nenastala, a na druhá, jako by nenastala tak brzo. (Arthur Schopenhauer)